DAHA İYİ GÖRME: Bu tür camları nasıl test ediyorsunuz?
Frank Mielich: DriveSafe'i geliştirme süreciyle ilgili bahsettiğimiz üç kilit konu hakkında bize mümkün olan en iyi değerlendirme olanaklarını sağlayan bir dizi bilimsel analize tabi tutuyoruz. Test kullanıcıları her bir tasarım karakteristiğinin sürüş esnasında görüşlerini nasıl etkilediğini ve DriveSafe prototipinin görme performanslarında önemli bir değişikliğe sebep olup olmadığını denediler ve doğruladılar. DriveSafe ürününün son haline işte böyle ulaştık.
Ayrıca insanların hangi durumlarda kamaşma yaşadığı hakkında da araştırmalar yaptık. Rahatsız edici kamaşma söz konusu olduğunda insanları 'ağrı eşiği' nedir? Harfleri okuyamayacak duruma gelmeden önce kamaşma yoğunluğu hangi dereceye çıkmış olmalı? Ve bu durum farklı ürünler, kamaşma yoğunluğu ve kaplamalar/filtreler karşısında nasıl değişiyor? Gözlük camı prototiplerini, görmeyi nasıl etkilediklerini anlamak için etraflıca test ettik. Prototiplerimizi çok sayıda test kullanıcısıyla ve çok geniş bir anketle deneyerek kişisel geri bildirimler aldık. Çalışmadaki en önemli şeylerden biri de insanların bu yeni gözlük camlarını kullanırken sürüş esnasında ve günlük kullanımda kendilerini nasıl hissettikleriydi. Gerçek hayatın içinden testler çok önemliydi ve bu yüzden iç ve dış ortam kullanıcılarının yaptığı kapsamlı deneylerin bu projenin önemli bir parçası olması için elimizden geleni yaptık.
İnsanların sürüş sırasında gözlerini ve başlarını nasıl hareket ettirdiğine dair analiz yapabilmek için FKFS Research Institute of Automotive Engineering ve Vehicle Engines Stuttgart ile birlikte çalışmalar yürüttük. Sürücülerin bakışlarını nasıl odakladıklarını, tam olarak nereye baktıklarını, bu odaklamayı ne kadar süre koruduklarını ve ayrıca gözlerini ve başlarını nasıl hareket ettirdiklerini anlamak istedik. Tüm bu sorulara cevap bulmak için denekleri özel bir deney aracına yerleştirdik ve sürüş sırasında baş ve göz hareketlerini aracın içine yerleştirdiğimiz kameralarla izledik. Bu sonuçlar bize progresif cam gözlüklerini nasıl optimize edebileceğimizle ilgili kapsamlı bir anlayış kazandırdı.
DAHA İYİ GÖRME: İnsanlar sürüş esnasında neye odaklanıyorlar? Ve odaklarını nasıl değiştiriyorlar? Bu hareketler günlük yaşam aktivitelerinden hangi yönüyle farklılaşıyor?
Christian Lappe: Modern dünya gözlerimizden hep daha fazlasını bekliyor. Çoğu durumda bunun farkında bile değiliz, fakat günümüzde sahip olduğumuz yaşam tarzımız gözlerimizi farklı şekilde çalışmaya zorluyor. Dijital camların geliştirilmesi bu değişime verdiğimiz cevabın bir ürünüdür. Akıllı telefonlar, tabletler ve benzer cihazların bu kadar popüler hale gelmesiyle vaktimizin çoğunda yakın mesafe görüşü kullanıyoruz. Sonuç olarak devamlı ve hızlı bir şekilde dikkatimizi farklı şeylere veriyor ve yakın cisimlerden uzak cisimlere odaklanıyoruz. Bu da uzun vadede gözlerimizi yoruyor ve sonunda göz yorulması belirtileri ortaya çıkıyor.
Araç sürüşü farklı bir görme davranışını beraberinde getirir ve gözlerimizde farklı bir yorulma ortaya çıkarır. Çünkü sürüş sürekli baş ve göz hareketlerini de içinde barındıran dinamik bir görme gerektirir. Bir yandan gözlerimizi yolda tutarken diğer yandan (hem doğrudan hem de aynalar yardımıyla) çevreyi de kontrol etmemiz ve aynı zamanda sürekli kontrol paneli göstergelerine göz atmamız gerekir. FKFS ile yaptığımız çalışmalar sürüş sırasında geçen vaktin %96'sının yola bakarak harcandığını göstermiştir. Bu sonuç bizi şaşırttı çünkü bu yüzdenin daha az olduğunu düşünüyorduk. Örneğin %80 yola bakma ve %20 aynalara ve kontrol paneli göstergelerine bakılacağını bekliyorduk. Fakat yine de bu sonucu güven verici bulduk çünkü gözlerinizi yolda tutmak sonuçta araç sürüşü için en önemli şey! Yine de açıkça görülüyor ki bakışımızı dış aynalara, dikiz aynasına ve kontrol paneline çok kısa bir süreliğine odaklıyoruz. Bu elbette 'normal' bir görme davranışı değil ve gözlerimizi ve tüm görme sistemimizi aşırı derecede yoruyor. Muhtemelen bakışlarınızı ancak İstanbul'un işlek caddelerinden birinde karşıdan karşıya geçerken veya satış sırasında pazarlık kızıştığında bu kadar hızlı kaydırırdınız! Sürüş sırasında gözlerimiz bunu uzun süre ve bazen de zor koşullarda yapmak zorunda kalır.
Bu sebeple sırf bu amaca yönelik üretilen gözlük camlarının daha iyi ve daha rahat görmeyi sağlamasını şaşırtıcı bulmuyorum.
Frank Mielich: Test kullanıcılarının ve ilk DriveSafe gözlük camı kullananların söyledikleri de bu yönde. Sonuç olarak ürün hakkında hem tek odaklı hem de progresif gözlük camı kullananlardan aldığımız müthiş olumlu geri bildirimlerden kesinlikle çok memnun olduk. Ve tabi ki DriveSafe ürün yelpazesinde yüzü saran eğimli gözlükler için de özel gözlük camları bulunuyor.
DAHA İYİ GÖRME: Sizin için DriveSafe'in geliştirilmesi sırasında en heyecan verici an hangisiydi?
Frank Mielich: Küçük bir uzman grubuyla bazı prototip versiyonlarını farklı gözlük camı tasarımı ve kaplama kombinasyonlarıyla (2x2 kombinasyonlar) denemeye başladık. Bir projedeki heyecan verici, belki de en heyecanlı an yeni ürünü kendiniz test ettiğiniz andır. Teoriden pratiğe geçiş yaptığınız bu an bir sürü bilinmeyenle doludur ama yine de heyecan vericidir.
O gün test ettiğim gözlük camlarını yanıma aldım ve işimi bitirip aracımı eve doğru sürerken kendim denedim. İlk versiyonu pek beğenmemiştim ve aracımın xenon farlarının önünde bir sonraki kombinasyonu denedim. Ve bu muhteşem bir histi! Kendi kendime şöyle düşündüm: Evet, gerçekten önemli bir şey bulduk...