Göz yorgunluğu, yorgun gözler ve gözlerde yanma

nedeni nedir ve nasıl giderilir.

Göz yorgunluğu hem ağrılı hem rahatsız edici olabilir. Bugünlerde hepimiz sürekli olarak akıllı telefonlarımız, bilgisayar ekranımız veya bir tür dijital cihaza bakıyoruz. Bu durum uzun bir günden sonra gözlerde yorgunluk ve gözlerde yanmaya neden olarak gündelik işleri yapmayı ve çalışmayı zorlaştırabilir. Algılanan göz yorgunluğunun nedeninin tam olarak ne olduğunu ve biraz rahatlamak için neler yapabileceğinizi keşfedin.

Göz yorgunluğu nedir?

Göz yorgunluğu temel olarak fazla çalışma nedeniyle oluşan gözlerde yorulmadır. Uzun süre okuduktan, dijital ekranlarda çalıştıktan veya ara vermeden uzun mesafeler araba sürdükten sonra aşağıdakiler gibi göz yorgunluğu belirtileri yaşayabilirsiniz:

  • Gözde ağrı
  • Gözde yanma
  • Çok kuru ve hatta sulanan gözler
  • Işık hassasiyeti
  • Yorgunluk
  • Boyun, bel ve omuz ağrıları (postural ağrı)
  • Göz yorgunluğu baş ağrıları
  • Bulanık görme
  • Çift görme
  • Gözde seğirme
  • Kızarık ve kaşıntılı gözler
Göz yorgunluğu olmadan gün boyu net ve rahat görüş. ZEISS SmartLife Gözlük Camları ile gözlerinizi buna hazırlayın.
Göz yorgunluğu olmadan gün boyu net ve rahat görüş. Akıllı cihazlar ve dijital yaşam. ZEISS SmartLife Gözlük Camları ile gözlerinizi buna hazırlayın.

Göz yorgunluğunun nedeni nedir?

Göz yorgunluğu rahatsız edicidir ve gündelik yaşamınızı ve çalışmanızı etkileyebilir. Neyse ki rahatsızlığı azaltmanın ve sınırlamanın yolları vardır.

Ancak nedeninin ne olduğunu anlamak önemlidir.
 

Görme davranışlarımız değişmiştir

Görme davranışlarımız birkaç yıl öncesine göre önemli ölçüde değişmiştir. Çalışmalar akıllı telefonlar, TV ekranları veya tabletlere her gün ortalama birkaç saat baktığımızı göstermiştir1 ve bunu sıklıkla hareket halindeyken yaparız. Ulaşım sırasında, yürürken veya koşarken mesajlar ve e-postalara bakmak gündelik yaşamlarımızın bir parçası haline gelmiştir.  
Görme davranışlarımız değişmiştir
Akıllı telefonunuzu kullandığınızda gözleriniz önemli ölçüde aşağı doğru yönlenir. 2 Gözlerinizin ayrıca daha çok çalışması, bakışınızı hızla değiştirmesi ve sıklıkla çevredekileri daha iyi görmesi gereklidir (böylece yürürken nereye gittiğinizi görebilirsiniz).
 
Ayrıca alışık olduğunuzdan farklı bir ışık spektrumuna maruz kalırsınız. Modern dijital ekranlar yüksek oranda mavi ışık yayar. İnsan vücudu uyku/uyanıklık döngüsünü kontrol etmek için bir miktar mavi ışığa gereksinim duysa da aşırı maruz kalma sağlıksız olabilir ve göz yorgunluğuna yol açabilir.
 
Görsel yorgunluk şu anda sürdürdüğümüz bağlantılı yaşam tarzının bir parçasıdır ve rahatsızlık duymanızın veya gözlerinizi dinlendirmeye daha çok gereksinim duymanızın bir nedeni olabilir.

Yetişkinler ve çocuklarda dijital göz yorgunluğu

Amerikan Optometri Derneği uyarınca yetişkinler doğrudan uzun süreli dijital cihaz kullanmanın bir sonucu olarak görsel yorgunluk yaşarlar. Gerçekten de bu en sık görülen nedendir. Bu görme problemine dijital göz yorgunluğu veya bilgisayar görme sendromu denir.
Diğer göz yorgunluğu nedenleri
Dijital göz yorgunluğundan tek etkilenenler yetişkinler değildir – çocuklarda miyopi yani uzağı görememe çok büyük bir hızla artmaktadır. Asya'da şehir bölgelerinde gençlerin %90'ında 20 yaşından önce miyopi gelişmektedir. 3
 
Çocuklar arasında çeşitli yaşam tarzı ve çevresel faktörler de miyopi ile ilişkili olsa da (genetik faktörler, şehirleşme, doğal ışık bulunmaması, daha yüksek eğitim seviyesi) dijitalizasyonun rolü de görmezden gelinemez. Çocuklar doğal dijital kullanıcılardır ve bu durum görsel gelişimi etkileyebilir.

Diğer göz yorgunluğu nedenleri

  • Gözlerinizi dinlendirmeden okuma
  • Çalışma yerinizde parlak ışık veya parlama veya uzun süre parlak ışığa maruz kalma
  • İyi aydınlatılmamış veya karanlık bölgelerde çalışma veya okuma
  • Stres ve uykusuzluk
  • Ara vermeden uzun mesafeler araba sürme
  • Kırma kusurları gibi görme problemleri
  • Kronik göz kuruluğu
  • Zamanı geçmiş numaralı gözlükler

Göz yorgunluğunu rahatlatmak için ipuçları

Bazı durumlarda göz doktorunuz dijital ve hareketli yaşam tarzınıza uyacak gözlük camları yazabilir. Göz yorgunluğu ayrıca bir tanı ve uygun bir tedavi gerektiren, altta yatan bir göz hastalığı veya görme probleminin bir bulgusu olabilir.

Göz ağrısını rahatlatmak veya önlemek için deneyebileceğiniz birkaç kendi kendine yardım yolu ve ipucu vardır ama en önemlisi önce rahatsızlığınızın nedeninin saptanması bir göz hastalıkları uzmanına danışmanızdır.

1. Tam bir göz muayenesi yaptırın

Göz doktorunuzu düzenli olarak ziyaret edin ve uzun süre bulanık görme veya göz yorgunluğu yaşarsanız bu durum yeni bir randevu zamanı geldiğine işaret edebilir!
 
Kapsamlı bir göz testi yaptırmak dışında doktorunuz size gözlerinizi her gün nasıl kullandığınızı belirlemek üzere bir dizi soru soracaktır. İyi düşünüp kapsamlı yanıtlar verin. Bilgisayarınızdan daha çok mini tabletinizde çalışıyorsanız veya sık sık araba sürüyorsanız bunlar gibi özel ayrıntıları da eklemeyi unutmayın.
 
Ne kadar fazla genel bilgi mevcutsa iyi bir gözlük reçetesi yazmak o kadar kolaydır.

2. Düzenli olarak molalar verin

İşe kendinizi kaptırıp ara vermeyi unutmanız kolaydır. Aslında iyi dinlenirseniz ve gözleriniz yorgun değilse çok daha üretken olabilirsiniz. Çalışma yerinizden saatte bir kalkıp 5-10 dakika yürümeye ve kaslarınızı esnetmeye çalışın.
 
Fiziksel egzersiz gereksiniminiz olduğu gibi sağlığınız göz egzersizlerinden de fayda görebilir. 20 20 20 kuralı gözlerinizi dinlendirip aynı zamanda biraz egzersiz yapmanın harika bir yoludur. Burada basitçe 20 dakikada bir ekranınızdan uzağa bakıp 20 metre uzaktaki bir şeye 20 saniye boyunca odaklanırsınız.
20 20 20 rule

3. Göz kırpın, kırpın, kırpın!

Bir bilgisayarda çalışırken veya bir akıllı telefona odaklanırken daha az göz kırparsınız ve kırptığınız zaman da göz kapaklarınızı sadece kısmen kapatırsınız. Göz kırpma gözleri nemlendirip, kuruma ve tahrişi önler ve bu nedenle bu planlanmış aralardan birindeyken uzun ve derin bir şekilde göz kırpmaya odaklanın.  

4. Gözlerinizi nemlendirin

Göz kuruluğunuz varsa doktorunuza suni gözyaşlarını sorun. Bunlar gözyaşı tabakasının daha etkin bir şekilde çalışmasına ve böylece nemin gözlerden çok kısa bir süre içinde buharlaşmamasına yardımcı olan kayganlaştırıcı damlalardır.

5. Çocuklarda ekran süresini sınırlayın

Gözleri gelişmekte olan büyüme çağındaki çocuklar çok uzun süre dijital cihazlar kullanmamalıdır. Onlar için ara vermek ve ekran süresini sınırlamak sizin için olduğundan daha önemlidir!
 
Okulda uzun bir gün geçirdikten sonra çocuğunuzun dışarıda biraz zaman geçirdiğinden emin olun. Fiziksel oyun sağlık ve gelişimleri için şart olup gözleri için de faydalıdır. Araştırmalar dışarıda daha fazla zaman geçiren çocuklarda miyopi gelişmesinin daha az olası olduğunu göstermiştir. 4 Dışarıda olduklarında güneş kremi sürmenin ve UV koruyucu gözlükler takmanın önemli olduğunu unutmayın.

Çocuğunuz veya genç yetişkin çocuğunuzun zorlayıcı bir akademik programı varsa yorgunluğu önlemek üzere uygun gözlük camları açısından göz sağlığı uzmanınızla konuşun.

6. Yatmadan önce mavi ışıktan kaçının

Daha önce belirtildiği gibi tüm dijital cihazlar bir tür mavi ışık yayar. Gözler belirli bir şiddette ve spektrum bandında mavi ışığa maruz kaldıklarında vücut daha az melatonin (uyku hormonu) salgılar. Bu durum daha uzun süre dikkatli ve uyanık olmanız anlamına gelir.

Tabii ki göz yorgunluğunu rahatlatmak için uyku şart olduğundan yatmadan önce aşırı mavi ışığa maruz kalmaktan kaçının veya gece rahatlamak için telefon veya tabletinizle okumaktan hoşlanıyorsanız özel mavi ışık kaplamalı numaralı gözlükler takın.

7. Sağlıklı tercihler yapın

Gözler sebzeleri sever! Brokoli, ıspanak ve lahana gibi bol miktarda yeşil sebze ve ayrıca tabii ki havuç yiyin.

Susuz kalmamak da özellikle göz kuruluğunuz varsa önemlidir. Gözlerinizin gereksinim duyduğu nemi aldığından emin olmak için hidrate bir durumda kalmanız gerekir.

Sağlıklı tercihlerle geçirdiğiniz günü gece iyice dinlenerek sonlandırın – bu da gözlerinizin yorgunluğunun geçmesine neden olur.

Dışarıya çıkın

8. Dışarıya çıkın

İster kışın ısıyı arttırıyor ister yazın serinlemeye çalışıyor olun klima sistemleri ofis binası veya eviniz içindeki havayı kurutabilir. Ara sıra biraz temiz hava için dışarıya çıkın veya sıcaklığın ayarını kapatıp bir pencere açın.

Kışın ekstra nem için ısıtılmış odaya su dolu kaplar yerleştirebilirsiniz. Bazı kişiler nemlendiricilerden faydalanır ve bunları hava her kuruduğunda açar. Dışarısı soğuk olsa bile bol miktarda su içmeyi unutmayın!

Sizin için en faydalı olanın hangisi olduğuna bakın ve iyi göz sağlığı için bunu yapmaya devam edin.

9. Ergonomik bir çalışma yeri oluşturun

Dizüstü bilgisayarınızı koltukta otururken, TV önünde açıp bir e-postaya çabucak yanıt vermek çok kolaydır. Ancak bir süre sonra bir e-posta on taneye dönüşür ve farkında olmadan, postural ağrıya yol açan ve göz yorgunluğunu arttıran rahatsız bir pozisyonda saatlerce çalışırsınız.

Bilgisayarla çalışırken ekstra göz koruması elde etmek için nerede ve ne zaman çalıştığınıza dikkat edin. İşyerinde veya evde çalışırken gereksinimlerinize göre ayarlanmış özel bir alan olması gerekir. Mümkünse dizüstü bilgisayarınızı göz seviyesindeki daha büyük bir monitöre bağlayın. Genel kural ekranı halen net görebildiğiniz mümkün olduğunca uzak bir pozisyona taşımaktır. Boynunuzu aşağı doğru eğmemeniz gerekir.

Daima rahat bir koltukta oturun ve yüksekliğini ve sırt ve kol dayanaklarının açısını ayaklarınız sıkıca yere basacak ve kollarınız siz yazarken masaüstünde baskı olmadan duracak şekilde ayarlayın. Gerekirse ekstra yükseklik için bir yastığa oturun veya bel desteği için arkanıza bir yastık koyun.

Ayrıca monitörünüzün parlaklığını, metin büyüklüğünü ve renk sıcaklığını göz konforu açısından ayarlayın. Çoğu dizüstü ve masaüstü bilgisayarında, bir zamanlayıcı ile ayarlayarak gece gözlerinize ek koruma sağlayabileceğiniz bir mavi ışık önleyen filtre vardır. Akıllı telefonunuz veya tabletinizde de bu işlev olabilir veya mavi ışığa maruz kalmanızı yönetmek üzere bir uygulamayı indirebilirsiniz. Bu durumda bile bu işlem sadece mavi ışığa maruz kalmayı azaltacaktır ve yine de ekran sürenizi azaltmaya veya göz doktorunuzla mavi ışığı önleyen gözlükler hakkında konuşmaya çalışmanız iyi olur.

Gözlükler nasıl yardımcı olabilir

Gözlükler nasıl yardımcı olabilir

Algılanan göz yorgunluğunu azaltan gözlüklerden faydalanabilirsiniz ve bunların çeşitli seçenekleri vardır. Her reçete sizin gereksiniminize göre ayarlanabilir.

Aslında görme teknolojisi artık özellikle çevrim içi ve hareketli bir yaşam tarzı için tasarlanmış gözlük camları olacak şekilde ilerlemiştir. Bu gözlük camları bireysel ve yaşla ilgili gereksinimlerinizi (siz yaşlandıkça göz fizyolojisindeki değişiklikler) dikkate alacak şekilde tasarlanmıştır. Kendi özel numaranızla birleştirilebilirler. Sonuç daima online yaşam tarzınıza göre optimize edilmiş özel gözlükler olacaktır ve daha az göz yorgunluğu algılayacaksınız.

Daha fazla bilgi ve öneri için göz doktorunuzla konuşun.

Görme Profilim Kişisel görme alışkanlıklarınızı şimdi belirleyin ve kişiselleştirilmiş gözlük camı çözümünüzü bulun.
Yakınınızdaki ZEISS Gözlükçüsünü Bulun

İlgili Makaleler

Ve birden daha fazla görmeye başlıyorsunuz - gece ve az ışıkta bile Yenilikçi camlar sayesinde gece körlüğü ve kötü gece görüşü sorunu için daha iyi görme

Araba Sürme + Hareketlilik 24.Kas.2017

Tags:

ZEISS Dijital Gözlük Camları hakkında Sıkça Sorulan Sorular ZEISS Dijital Gözlük Camlar tam olarak nedir?

Araba Sürme + Hareketlilik 16.Eki.2017

Tags:

Hayatı doyasıya yaşamak + stressiz görme: ZEISS Dijital Gözlük Camları tek odaklı ile progresif camlar arasındaki boşluğu doldurur!

Araba Sürme + Hareketlilik 16.Eki.2017

Tags:

Araç sürmek için en iyi gözlük camları – Hedefinize güvenle ulaşın Araç sürmek için kişiye özel camlar araç sürmeyi yalnızca daha dinlendirici hale getirmekle kalmaz, aynı zamanda güvenliği de belirgin şekilde artırır. Fakat araç sürmek için gözlük satın aldığı zaman tüketicilerin aklında tutması gerekenler nelerdir?

İlgili Ürünler